Holender, kierowca Red Bulla. Uchodzi za największy talent w Formule 1 od lat. Syn jeżdżącego w mistrzostwach w dwóch poprzednich dekadach Josa Verstappena. Ma numer startowy 33.
Droga do Formuły 1
Max Verstappen zaczął ścigać się mając 4.5 roku. Po wygraniu różnych serii kartingowych w Holandii i Belgii, w 2010 roku wypłynął na międzynarodowe wody.
Na nich dalej szedł od mistrzostwa do mistrzostwa. Swoją dominację na gokartach zwieńczył w 2013 roku zdobyciem jako 15-latek tytułu kartingowego czempiona globu w najwyższej kategorii KZ.
W kartingu rywalizował m. in. z polskim zawodnikiem Karolem Baszem.
W 2014 roku Verstappen przesiadł się do bolidu. Na wstępie, wystartował w zimowej serii wyścigowej Ferrari dla juniorów na terenie USA pod nazwą Florida Winter Series. Odniósł tam dwa zwycięstwa i był trzecim najlepszym kierowcą cyklu, obsadzonego kilkoma obiecującymi talentami. Jeździł w tej serii także nasz Aleksander Bosak.
Potem Verstappen postawił na Europejską Formułę 3. Zajął w niej 3. pozycję, ustępując Estebanowi Oconowi oraz Tomowi Blomqvistowi. Wygrał 10 z 33 wyścigów sezonu. Do siedmiu z nich ruszał z pole position.
Max dodatkowo triumfował w specjalnych zawodach F3 na torze Zandvoort. Wystąpił też w drugim prestiżowym wyścigu F3 nie zaliczającym się do klasyfikacji sezonu - GP Makau. Tam jednak startował z końca stawki na skutek wypadku, dlatego był tylko 7. na mecie.
Formuła 1Imponując w Europejskiej Formule 3, Verstappen został juniorem Red Bulla i sensacyjnie dostał kontrakt na posadę kierowcy wyścigowego Formuły 1 w zespole Toro Rosso na sezon 2015. Zacznie ścigać się w "Jedynce" zaledwie rok po zejściu z gokarta, mając przy tym tylko 17 lat. To absolutny rekord F1.
W ramach przygotowań do rywalizacji w Formule 1, Verstappen w 2014 roku wystąpił bolidem Toro Rosso na trzech piątkowych treningach weekendów GP.
W debiutanckim sezonie potwierdził pokładane w nim wielkie nadzieje. Dwukrotnie finiszował na 4. miejscu, zgromadził 49 punktów, zajął 12. miejsce w klasyfikacji generalnej i nieustannie imponował efektownymi manewrami wyprzedzania. Chociaż przez skłonność do odważnych ataków miał też dosyć poważny wypadek w GP Monako, który dodatkowo ściągnął na niego krytykę ze strony rywali.
Pokonał różnicą 31 oczek w wewnątrzzespołowym pojedynku innego nowicjusza Carlosa Sainza Juniora, aczkolwiek Hiszpan dużo bardziej zmagał się z awariami.
Rok 2016 był jeszcze dużo lepszy. Po czterech wyścigach niespodziewanie awansował z Toro Rosso do głównego teamu Red Bulla, zamieniony posadami z Daniiłem Kwiatem.
Zwyciężył od razu w pierwszym starcie dla seniorskiej ekipy, wygrywając GP Hiszpanii. Potem sześciokrotnie stawał na niższych stopniach podium.
Znowu był napiętnowany przez konkurentów za agresywną i kontrowersyjną jazdę, ale ponownie jednocześnie zachwycał swoimi poczynaniami. Wywarł największe wrażenie nie występem na torze Barcelona-Catalunya, a startem w deszczowym GP Brazylii.
W klasyfikacji generalnej zajął 5. miejsce.
Rok 2017 był ciężki. Nękany awariami, Verstappen uplasował się najniżej spośród kierowców trzech zdecydowanie najlepszych zespołów. Zebrał 32 punkty mniej niż kolega z teamu Daniel Ricciardo.
Sfrustrowany Holender niemniej jednak częściowo "odkuł" się w finałowej części sezonu, odnosząc dwa zwycięstwa. Wygrał GP Malezji i GP Meksyku.
Sezon 2018 zaczął od seryjnych potknięć. Ciągle miał jakiś incydent, przez co uzyskiwał rozczarowujące rezultaty i znajdował się pod coraz większą presją. Przełamał się w czerwcowym GP Kanady, zaliczając wreszcie czysty weekend. Od tamtej pory szło mu znacznie lepiej.
Znowu zwyciężył dwa wyścigi, triumfując w GP Austrii i ponownie w GP Meksyku. Zapisałby na swoje konto także GP Brazylii, gdyby nie kontrowersyjna kolizja z Estebanem Oconem, który podjął walkę z Holendrem próbując się oddublować. Po wszystkim doszło między nimi do przepychanki.
Verstappen zakończył rok na 4. miejscu w generalce. Zabrakło mu zaledwie dwóch punktów do trzeciego Kimiego Raikkonena.
Tym razem wygrał wewnętrzzespołowy pojedynek z Ricciardo i to aż o 79 oczek, aczkolwiek porównanie ich wyników jest niemiarodajne. Australijczykowi bowiem znacznie częściej psuł się bolid.
Ciekawostki- Jego ojciec Jos Verstappen ścigał się w Formule 1 w latach 1994-1998, 2000-2001 i 2003. Jeżdżąc dla słabszych teamów, zdołał wywalczyć tylko dwa podia.
- Jest Holendrem, ale urodził się w Belgii.
- Jego ulubiony tor wyścigowy to belgijskie Spa-Francorchamps.
Max Verstappen - bio
|
---|
Data urodzenia | 30 września 1997 roku |
Narodowość
| Holender
|
Zespół
| Red Bull
|
Wzrost | 180 cm |
Waga | 67 kg |
Numer startowy
| 33
|
Max Verstappen - statystyki
|
---|
Zwycięstwa | 5
|
Punkty | 670
|
Wyścigi | 81
|
Pierwsze pola startowe
| 0
|
Podia
| 22
|
Debiut
| GP Australii 2015 |
Max Verstappen - wyniki w sezonie 2018 |
---|
Australia | 6. miejsce
|
Bahrajn
| nie ukończył (kolizja z Lewisem Hamiltonem)
|
Chiny | 5. miejsce
|
Azerbejdżan
| nie ukończył (kolizja z Danielem Ricciardo)
|
Hiszpania | 3. miejsce
|
Monako
| 9. miejsce
|
Kanada | 3. miejsce
|
Francja | 2. miejsce
|
Austria
| 1. miejsce
|
Wielka Brytania | nie ukończył (usterka hamulców)
|
Niemcy
| 4. miejsce
|
Węgry
| nie ukończył (awaria silnika)
|
Belgia | 3. miejsce
|
Włochy
| 5. miejsce
|
Singapur | 2. miejsce
|
Rosja
| 5. miejsce
|
Japonia
| 3. miejsce
|
USA
| 2. miejsce
|
Meksyk
| 1. miejsce
|
Brazylia | 2. miejsce
|
Abu Zabi
| 3. miejsce
|
Pozycja końcowa
| 4. miejsce (249 punktów)
|
Max Verstappen - kalendarium |
---|
2014 | Europejska Formuła 3 - 3. miejsce
GP Makau - 7. miejsce
Masters F3 - zwycięstwo
Florida Winter Series - 3. miejsce
Formuła 1 - kierowca testowy Toro Rosso
|
2015
| Formuła 1 (Toro Rosso) - 12. miejsce (49 punktów) |
2016
| Formuła 1 (Toro Rosso, Red Bull) - 5. miejsce (204 punkty) |
2017
| Formuła 1 (Red Bull) - 6. miejsce (168 punktów) |
2018 | Formuła 1 (Red Bull) - 4. miejsce (249 punktów)
|
2014-11-30 - G. Filiks
0
Komentarze do:
Max Verstappen