Logo
Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017

Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017

Zawodnicy Formuły 1 chcą wprowadzenia osłony nad kokpitem w bolidach już w przyszłym roku, poinformował niespodziewanie przewodniczący Stowarzyszenia Kierowców Grand Prix (GPDA) - Alex Wurz.

Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017 Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017

„Prace badawcze przeprowadzone przez ekspertów FIA są bardzo dokładne i przyniosły konkretne rozwiązanie". - powiedział Austriak w rozmowie z BBC.

„Teraz kierowcy uważają, że trzeba zastosować dodatkowe zabezpieczenie najpóźniej w sezonie 2017".

Osłona, która ma zostać wdrożona, to trójramienna klatka na kokpit zaproponowana przez Mercedesa. Jedno ramię znajduje się dokładnie przed oczami kierowcy, ale podobno nie ogranicza istotnie widoczności.

Wurz ma nadzieję na zatwierdzenie osłony na 2017 rok już w tym tygodniu. W piątek odbędzie się rutynowe spotkanie dyrektorów technicznych zespołów z FIA.
Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017 Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017
„Oczywiście potrzeba zmian w budowie bolidów, ale mając rok czasu na przygotowanie się, nie zakładam, aby którykolwiek fachowiec sprzeciwił się rozwiązaniu tak ważnemu dla bezpieczeństwa, zwłaszcza biorąc pod uwagę poważne duże wypadki w wyścigach jednomiejscowych bolidów, w których doszło do urazów głowy". - tłumaczył.
Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017 Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017
„Tak więc wszyscy kierowcy i ja liczymy, że zaakceptowanie dodatkowej ochrony głowy będzie formalnością". - dodał.

W 2014 roku Jules Bianchi doznał ciężkiego urazu głowy w wypadku podczas wyścigu F1 o GP Japonii. Zmarł dziewięć miesięcy później. Niedługo potem w podobnych okolicznościach życie stracił Justin Wilson z amerykańskiej serii IndyCar.
Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017 Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017
Sześć lat wcześniej Henry Surtees - syn mistrza świata F1 z 1964 roku Johna Surteesa - zginął trafiony w kask kołem z innego samochodu podczas zawodów Formuły 2. Tego samego roku karierę Felipe Massy w F1 przerwał wypadek podczas kwalifikacji do GP Węgier, w którym uderzyła go w głowę sprężyna z auta rywala. Brazylijczyk szczęśliwie doszedł do siebie i wrócił na tor w następnym sezonie.

2016-01-25 - G. Filiks

11

Komentarze do:
Kierowcy F1 domagają się osłony na kokpit bolidu już od sezonu 2017

Frodo 2016-01-25 13:47

Napewno taka klatka uratowała by Julesa. 100%. Musiała by być z tytanu, a i to nie wiem czy wystarczy. Taka klatka może ochronić przed ptakiem, a nie przed uderzeniem o obciążnik ładowarki z prędkością ponad 200km\h. Zabijają ten sport.

Borat 2016-01-25 14:26

Po wprowadzeniu czegoś takiego otwarte kokpity tracą jakikolwiek sens. No bo co za różnica czy osłonimy kokpit czymś takim czy szybą?

Skoczek120 2016-01-25 15:09

@Borat - bolid jednomiejscowych nadal będzie jednomiejscowych (ang. single-seater). Druga nazwa odnosi się do kół, które nie są schowane pod karoserią (ang. open-wheel). Dlatego nie ma sensu, ale dramatyzować. ;-)

Adrza1 2016-01-25 15:48

Massy by nie uratowało, bo dostał sprężyną która przeleciałaby między tą konstrukcją, wg mnie powinni dać kabinę jak w top fuel

Cycu 2016-01-25 15:55

Ani Julesa,Surtees ani Massy by to nie uratowało , musiałoby to być całosciowe, moze wtedy cos by pomogło. Więc nie widze potrzeby takiego czegoś robienia.

MBM 2016-01-25 16:20

Julesa i tak nie uratowała by nawet tytanowa kabina. On zginął od przeciążenia a nie od uderzenia głową w dźwig.

Adrza1 2016-01-25 19:13

uderzył kaskiem bezpośrednio w metalową koparkę to było tylko 2-3cm na wyhamowanie, 10-15cm więcej i przeciążenie byłoby mniejsze, skończyłoby się jak u Schumachera, ale już nie śmiercią. sama kabina to byłoby za mało więc dodałbym poduszki na zewnątrz jak w volvo v40

OBIGO 2016-01-25 22:25

Ten pałąk to poroniony pomysł. Ale pomysł Adrza1 z kabiną jak w dragsterach byłby najlepszym rozwiązaniem i najbardziej estetycznym.

SSupra f1 2016-01-25 22:34

Jeśli jest to tytan przymocowany do kokpitu z carbonu. To J.B. i syn sturtlesa przeżyli by. Bo ta koparka uderzyła by w ta klatkę nie w kask. I kolo by spadło na klatkę a nią na kask popieram takie rozwiązanie niejednemu by to uratowało by zycie

panafinea 2016-01-26 10:29

Jak można wmawiać, że ten wspornik przed oczami kierowcy nie ogranicza istotnie pola widzenia ?! Dla mnie to nonsens, podobnie jak; szyby, owiewki. Kto lub co taką szybę w trakcie wyścigu wyczyści z resztek gumy, oleju ? Kierowcy z owiewek kasku ściągają warstwami naklejane folie, a tu ...? Wycieraczkę może zastosować...? :-))) To, co prezentuje Mercedes jest do bani. Zamiast dolnego wspornika przed oczami kierowcy, lepszy byłby poprowadzony nad głową kierowcy, tyle, że należało by kształt i punkty mocowania tych bocznych zmienić. IMO, przed oczami kierowcy nie powinno być żadnych elementów osłony.

Henryk Probus 2016-01-26 13:02

Po wprowadzeniu tego goovna kupe ludzi odwróci sie od f1. Gdzie ci odważni kierowcy,którzy ryzykowali życie...