Brytyjczyk, mistrz Formuły 2 i tegoroczny debiutant w Formule 1. Partner Roberta Kubicy w zespole Williams. Należy do juniorskiego programu Mercedesa. Jeździ z numerem startowym 63.
Droga do Formuły 1
George Russell zaczynał tak jak inni od kartingu. Debiutował w 2006 roku, mając osiem lat. Jego kariera na gokartach trwała do 2013 roku. Odniósł przez ten czas kilka istotnych sukcesów. Między innymi dwa razy z rzędu świętował mistrzostwo Europy juniorów.
W 2014 roku przeniósł się do juniorskich wyścigów samochodowych. Tam rozwinął skrzydła na całego.
Szesnastoletni wówczas kierowca zaliczył wejście smoka w zawodach jednomiejscowych bolidów - od razu został mistrzem. Z pięcioma triumfami na koncie minimalnie zwyciężył Brytyjską Formułę 4, pokonując w emocjonującym pojedynku o tytuł zespołowego partnera Arjuna Mainiego, Raoula Hymana oraz Sennana Fieldinga. Do ostatniego wyścigu szanse na najwyższy laur miało czterech kierowców. Russell wygrał finałowe zawody i cały sezon o 3 punkty. Nagrodą był test w samochodzie serii GP3.
Jednocześnie ścigał się w Formule Renault 2.0 ALPS. Tam zajął 4. miejsce (po drodze omijając dwa wyścigi). Ustąpił Nyckowi de Vriesowi, Charlesowi Leclerkowi oraz Matewosowi Isaakianowi. Wśród rywali, których pokonał, był jeden Polak - Aleksander Bosak (sklasyfikowany na 11. pozycji).
Nie można nie wspomnieć także o błysku Russella w Formule Renault 2.0 Eurocup. Wystąpił gościnnie w czterech wyścigach tego cyklu i wygrał ostatni.
Na koniec roku otrzymał wielkie, cenne wyróżnienie w brytyjskim motorsporcie - nagrodę McLaren Autosport BRDC Award. Oznaczało to, że zainkasuje 100 tysięcy funtów i poprowadzi na testach bolid McLarena z Formuły 1.
W 2015 roku zdecydował się przejść do Europejskiej Formuły 3. Poprzeczka została postawiona więc sporo wyżej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach.
Russell zaczął starty szybszym bolidem świetnie, odnosząc zwycięstwo w jednym z trzech wyścigów inauguracyjnej rundy sezonu. Ale potem nie wygrał już ani razu. W klasyfikacji generalnej zajął 6. miejsce. Przegrał m. in. z Antonio Giovinazzim, Leclerkiem oraz Lance'em Strollem.
Poza tym we wrześniu wziął udział w zawodach F3 Masters na torze Zandvoort. Wypadł w nich bardzo dobrze, mijając metę na 2. pozycji, za Giovinazzim.
Miesiąc później zaliczył na torze Silverstone zapowiedzianą wcześniej przejażdżkę samochodem Formuły 1.
W grudniu z kolei uczestniczył w testach dla młodych kierowców w niemieckiej serii wyścigowej samochodów turystycznych DTM. Spisał się tak świetnie, że BMW zaproponowało mu kontrakt i starty od sezonu 2017. Russell był bliski przyjęcia tej propozycji, lecz ostatecznie odmówił. Gdyby przesiadł się do auta z dachem, najpewniej nigdy nie trafiłby do F1.
Postanawiając pozostać w "single seaterach", w 2016 roku kontynuował rywalizację w Europejskiej F3. Zrobił postęp, lecz nie został mistrzem. Zajął 3. pozycję w punktacji. Lepsi okazali się Stroll i Maximilian Gunther.
Jesienią dodatkowo zadebiutował w prestiżowych zawodach Formuły 3 na ulicach Makau. Popisał się najlepszym czasem w kwalifikacjach, ale ostatecznie zakończył rywalizację na 7. lokacie.
Przełomowe były dwa następne lata.
W sezonie 2017 został podopiecznym Mercedesa - i zaczął z powrotem wygrywać. W imponującym stylu zwyciężył za pierwszym podejściem serię GP3, zostawiając konkurentów daleko w tyle. Zapewnił sobie tytuł na dwa wyścigi przed końcem sezonu.
W tym samym roku pojeździł w F1: na grupowych testach z Mercedesem oraz dwóch piątkowych treningach z Force India.
W sezonie 2018 wystartował już w Formule 2. Efekt? Kolejne mistrzostwo. Z siedmioma triumfami na koncie wywalczył tytuł znowu pewnie. Wygrał m. in. z Lando Norrisem i Alexandrem Albonem.
Jednocześnie pełnił funkcję kierowcy rezerwowego Mercedesa w Formule 1 - i zaimponował na testach po GP Węgier. Nie tylko był najszybszy ze wszystkich, ale też ustanowił nowy rekord toru Hungaroring.
Wreszcie, w październiku ogłoszono, że w 2019 roku wystartuje w F1. Podpisał kontrakt z Williamsem... a jego zespołowym partnerem został zaczynający "drugą karierę" Robert Kubica.
Ciekawostki:- Walcząc o fotel w Formule 1, namawiał Williamsa na swoje usługi pokazując mu specjalną prezentację w programie Microsoft PowerPoint.
George Russell - bio
|
---|
Data urodzenia | 15 lutego 1998 roku |
Narodowość
| Brytyjczyk
|
Zespół
| Williams
|
Wzrost | 185 cm |
Waga | 70 kg |
Numer startowy
| 63
|
George Russell - statystyki |
---|
Zwycięstwa | 0
|
Punkty | 0
|
Wyścigi | 0
|
Pierwsze pola startowe | 0
|
Podia
| 0
|
Debiut
| GP Australii 2019 |
Najlepszy wynik | -
|
George Russell - kalendarium
|
---|
2014 | Brytyjska Formuła 4 - mistrzostwo
Formuła Renault 2.0 ALPS - 4. miejsce (ominął dwa wyścigi)
Formuła Renault 2,0 Eurocup - cztery starty, jedno zwycięstwo
Test w GP3
|
2015 | Brytyjska Formuła 3 - 6. miejsce
F3 Masters - 2. miejsce
Test w bolidzie Formuły 1
Test w DTM |
2016 | Europejska Formuła 3 - 3. miejsce
GP Makau - 7. miejsce
|
2017 | GP3 - mistrzostwo
Formuła 1 - udział w testach i piątkowych treningach (z Mercedesem oraz Force India)
|
2018 | Formuła 2 - mistrzostwo
Formuła 1 - kierowca rezerwowy Mercedesa (udział w testach)
|
2018-12-08 - G. Filiks
0
Komentarze do:
George Russell