Logo

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018

Formuła 1 w zeszłym roku przeszła rewolucję techniczną. Na sezon 2018 nie ma tak szeroko zakrojonych zmian, ale jest jedna bardzo ważna nowinka, która przekształci DNA mistrzostw.

Chodzi oczywiście o osłonę na kokpit. Wprowadzenie "Aureoli" i resztę ważnych modyfikacji przepisów opisujemy poniżej.

Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:

1. Osłona na kokpit - dla poprawy ochrony głowy kierowcy, każdy bolid będzie wyposażony w osłonę na kokpit typu "Aureola" (z ang. "Halo").

O ile powinno być bezpieczniej, o tyle wynalazek ma też poważne minusy. Koszmarnie wygląda, w pewnym sensie kończy tradycję ścigania się w F1 z otwartymi nadwoziami i może utrudniać widoczność oraz ewakuację z samochodu.

2. "Płetwy rekina" i "skrzydła T" do kosza - ze względów estetycznych bolidy z powrotem nie będą mogły mieć pokrywy silnika w kształcie płetwy rekina, jak i umieszczanego na jej końcu tzw. "skrzydła T".

3. Limit silników jeszcze surowszy - kolejny raz zaostrzono limit jednostek napędowych na sezon. Do każdego bolidu będzie można zamontować "legalnie" już tylko trzy egzemplarze silnika spalinowego, turbosprężarki i układu MGU-H oraz zaledwie dwie sztuki układu MGU-K, baterii i ECU.

4. Więcej mieszanek opon - Pirelli poszerzyło gamę opon typu slick z 5 do 7 mieszanek, wprowadzając ogumienie hipermiękkie i supertwarde. Pierwsze to nowa najbardziej miękka mieszanka, druga nowa najtwardsza.

5. Walka ze spalaniem oleju - zaczną obowiązywać nowe zapisy wymierzone w spalanie oleju wraz z paliwem dla zwiększania osiągów silnika. O stosowanie tego typu praktyk podejrzewa się czołowe zespoły.

Aby nie mogły się nimi wspomagać, między innymi ponownie zmniejszono dozwolone spalanie oleju na 100 kilometrów - z 0,9 do 0,6 litra.

6. Delegalizacja triku z zawieszeniem - w zawieszeniach i układach kierowniczych bolidów nie będzie można stosować nowych, sprytnych rozwiązań służących obniżaniu przodu pojazdu przy skręcaniu.

Trik, który używano m. in. w samochodach Ferrari i Red Bulla, potencjalnie poprawiał wydajność aerodynamiczną oraz zwiększał przyczepność.

7. Większa waga - raz jeszcze podniesiono minimalną wagę bolidu wraz z kierowcą. Zrobiono to ze względu na wdrażanie "Aureoli", tyle, że osłona na kokpit może ważyć nawet 14 kilogramów, a minimalna waga wzrośnie tylko o 6 kilogramów, z 728 do 734 kilogramów.

To nie wróży dobrze najcięższym zawodnikom, czyli tym najwyższym.

8. Nowa kamera - każdy bolid otrzyma kamerę sferyczną o wielkości piłki golfowej. Rejestrator będzie znajdował się na nosie pojazdu, tuż przed osłoną na kokpit.

Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:

1. Nowe zasady cofania na starcie - zmodyfikowano system egzekwowania kar cofnięcia na starcie wyścigu, aby był bardziej zrozumiały dla fanów.

Jeżeli kierowca otrzyma karę przesunięcia do tyłu o 15 miejsc albo więcej, automatycznie będzie przesuwany na sam koniec stawki. Przy przesunięciu w ten sposób więcej niż jednego zawodnika o ich kolejności na starcie będzie decydowała kolejność, w jakiej złamali przepisy.

2. "Mała" Superlicencja trudniej dostępna - zaostrzono zasady przyznawania kierowcom Superlicencji, czyli swoistego prawa jazdy w F1.

Wprowadzona zmiana dotyczy zawodników ubiegających się o możliwość jeżdżenia na piątkowych treningach. Wcześniej tacy kierowcy musieli tylko uprzednio pokonać 300 kilometrów "reprezentatywnym" bolidem F1, zdać egzamin ze znajomości regulaminu sportowego mistrzostw i zostać pozytywnie ocenieni przez FIA co do swoich zdolności.

Teraz ponadto muszą mieć na koncie minimum 25 punktów zgromadzonych w ciągu trzech ostatnich lat w specjalnym schemacie Federacji nagradzającym za dobre wyniki w innych seriach wyścigowych, albo przejechać minimum 6 zawodów w Formule 2.

Z kolei kierowcy, którzy już dysponowali w przeszłości tego typu Superlicencją i proszą o nią ponownie, muszą spełnić wspomniany wymóg 25 punktów albo mieć przejechany cały sezon w F2.

2018-01-06 - G. Filiks

6

Komentarze do:
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018

Humonguos 2018-01-06 21:20

Dobrze że wreszcie zabiorą się za Mercedesa aka Spalamy Olej w Ilościach Hurtowych.

somnus 2018-01-06 22:31

"zmniejszono dozwolone spalanie oleju na 100 kilometrów - z 0,9 do 0,6 litra" Czyli różnica 0,3l. Rzeczywiście hurtowe ilości :-)

Skoczek120 2018-01-07 12:28

Powinni zmniejszyć aż do 0,2... wtedy skończyłyby się w ogóle machloje z tym związane... :-P

haha 2018-01-07 12:40

dokładnie - litr na cały weekend spokojnie starcza, tylko że gdyby FIA stwierdziła oficjalnie że spalanie oleju jest nielegalne to wszystkie tytuły Merc musiałby oddac jak koksiarze za igrzyska olimpijskie

Arytysya 2018-01-07 15:20

Nieszła chujnia się szykuje

jinks 2018-01-15 16:23

No to Robcio będzie miał trudniej z Superlicencją.