Logo
Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa

Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa

Wprowadzona w tym roku do Formuły 1 osłona na kokpit bolidu ochroniła Charlesa Leclerka podczas wypadku na torze Spa-Francorchamps.

To wynik dochodzenia Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa

Leclerc uczestniczył na Spa w groźnej kraksie na starcie wyścigu. Debiutantowi przeleciał nad głową Fernando Alonso, uderzony chwilę wcześniej przez Nico Hulkenberga.

Wypadek na starcie GP Belgii

Wypadek zostawił wyraźne ślady na osłonie samochodu Leclerka.

FIA tygodniami badała zdarzenie, analizując nagrania wideo i dane z samochodów, które uczestniczyły w kolizji. Teraz przedstawiła raport.

W osłonę uderzyło przednie prawe koło Alonso. Jak ustalono, z siłą 58 kN. Gdyby dosięgnęło kasku Leclerka, mogłoby spowodować u Monakijczyka bardzo poważny uraz głowy lub szyi.

Niemniej jednak nawet bez osłony nie doszłoby do takiego scenariusza. Z drugiej strony, Leclerc zostałby wówczas uderzony w wizjer kasku przednim skrzydłem samochodu rywala. Aczkolwiek trudno przewidzieć, jak mocno. Nie wiadomo więc, jakie mogłyby być konsekwencje.
Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa
Leclerc wyszedł z kraksy bez szwanku. Trafiły go tylko drobne odłamki, nie wyrządzając żadnej krzywdy.

Warto dodatkowo odnotować, że osłona w pełni wytrzymała wypadek. Jej struktura i mocowania nie uległy uszkodzeniu.

W przeszłości osłona miała dużo krytyków, ale dzisiaj widać, że większość kierowców i fanów już ją akceptuje. Kontrowersyjny wygląd zabezpieczenia szybko przestał rzucać się w oczy, a jak udowodnił wypadek Leclerka, wynalazek naprawdę jest potrzebny.

2018-12-06 - G. Filiks

8

Komentarze do:
Osłona na kokpit w F1 ochroniła Leclerka podczas wypadku na torze Spa

ekwador15 2018-12-06 13:10

jeden incydent przez caly sezon i to niejednoznaczny. nie bylo w tym roku 100% wydarzenia, że mozna bylo powiedziec, na 100% halo pomoglo, chyba, że jest się Gąsiorowskim, który twierdzi ze przy dahowaniu halo pomaga.

A ty z tych 2018-12-06 14:57

dla ktorych wyglad wazniejszy od bezpiwczenstwa. Na szczescie decyduja madrzejsi.

Szatanizmo 2018-12-06 18:16

Z Banchim też miał miejsce "jeden incydent".....

@A ty z tych 2018-12-06 20:09

widziałeś by ekwador coś napisał o wyglądzie? nie, więc nie zmyślaj dzbanie bajek o wyglądzie

Dzbanem i to 2018-12-06 20:32

pustym to jest twoj stary.

@up 2018-12-07 09:19

za to twoja stara nie jest pusta, wszyscy ją "ładują i napełniają" xd

lolzal 2018-12-07 10:35

ktos wspomnial o Julesie Bianchi, Halo w tym jego wypadku też niedałoby nic, bo on mial liczne obrazenia od przeciązen, z 160km/h do 0km/h wyhamowal na 1 metrze. Uderz w drzewo autem przy 160km... nawet jesli bedzie pancerne to przeciażenie zrobi swojed

Jest to halo 2018-12-07 14:17

i to chyba dobrze ze nie bylo 100% sytuacji zeby je przetestowac. Jezeli jest opcja poprawy bezpieczenstwa to bardzo dobrze ze jest wdrozona. Co innego pisac bzdury siedzac w domu, a co innego jechac ponad 300 bez zabezpieczenia glowy. Czesc kierowcow byla przeciwna, ale coral wiecej potwierdza ze to dobre rozwiazanie.