SELECT phpbb_posts_text.* , phpbb_posts.post_id, phpbb_posts.post_time, phpbb_posts.poster_id, phpbb_posts.post_username, phpbb_users.username, phpbb_users.user_komentarze, phpbb_users.user_komentarze, phpbb_users.user_avatar, phpbb_users.user_avatar_type FROM v10phpbb2.phpbb_posts_text, v10phpbb2.phpbb_posts , v10phpbb2.phpbb_users WHERE phpbb_posts.topic_id = 48498 AND phpbb_posts_text.post_id = phpbb_posts.post_id AND phpbb_users.user_id = phpbb_posts.poster_id ORDER BY phpbb_posts.post_time ASC
[366] MYSQL ERROR: 145 - Table './v10phpbb2/phpbb_users' is marked as crashed and should be repaired Nowe "dmuchane skrzydło" ciekawostką w bolidzie Renault - V10.pl Mobile
Logo
Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault

Nowe "dmuchane skrzydło" ciekawostką w bolidzie Renault

Formuła 1 miała kiedyś "dmuchany dyfuzor", obecnie ma "dmuchane skrzydło". W 2018 roku liderem w stosowaniu tej technologii jawi się Renault.

Przepisy F1 zostały stopniowo zaostrzone tak, aby wykorzenić zjawisko poprawiania docisku samochodu za pomocą spalin. Jednak wciąż można to robić w niewielkim stopniu.

Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault

Ostatnimi laty zespoły dmuchały gazami z wydechu na umieszczane pod tylnym skrzydłem tzw. "siedzisko małpy" (po ang. "monkey seat"). Po zmianach w regulaminie na nadchodzący sezon nowe bolidy już go nie mają - przynajmniej nie w takiej formie co wcześniej. Więc Renault dmucha bezpośrednio na skrzydło.

W tym celu francuski koncern umieścił główną końcówkę wydechu najwyżej jak się da i skierował ją w górę pod kątem 5 stopni. To maksymalna dozwolona wartość.

Dodatkowo na głównym płacie skrzydła pojawiła się ekstra warstwa ochronna zabezpieczająca przed wysokimi temperaturami. Inaczej osiągające 400 stopni Celsjusza spaliny mogłyby uszkodzić spojler.

Niemniej jednak Renault podkreśla, jak skromny wzrost osiągów daje cała koncepcja i jak łatwo ją skopiować.

„Różni producenci mają różne rozwiązania w tym obszarze. To mały zysk. Pod żadnym względem technologia ta nie jest tam, gdzie była 4 czy 5 lat temu, gdy mieliśmy dmuchane dyfuzory. Dziś jest daleko od tamtego poziomu, ale to wciąż przydatna korzyść".
- tłumaczy dyrektor techniczny zespołu Bob Bell.
Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault
Spytany, czy spodziewa się, że rywale zaadoptują ideę Renault do swoich maszyn, Brytyjczyk dodał: „Nie jest to trudne ani trochę. Trzeba tylko spojrzeć, gdzie jest wydech i zmienić parę liczb na rysunkach".
Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault Nowe 'dmuchane skrzydło' ciekawostką w bolidzie Renault

2018-03-08 - G. Filiks

0

Komentarze do:
Nowe "dmuchane skrzydło" ciekawostką w bolidzie Renault