Formuła 1 udaje się na pierwszy niepodważalnie europejski wyścig w tym roku. Przed nami Grand Prix Hiszpanii.
GP Hiszpanii - skrót ostatniej edycji wyścigu
Domowe zawody Fernando Alonso i Carlosa Sainza Juniora odbywają się na torze, który wszyscy kierowcy znają jak własną kieszeń. Pętla Barcelona-Catalunya ma w sobie wszystko - długie proste, zakręty wolne, zakręty szybkie, zakręty długie, zakręty krótkie - dlatego poza wyścigami jest organizowanych na niej także wiele testów. W przyszłym tygodniu zostaną przeprowadzone kolejne.
Przed sezonem 2018 gospodarz GP Hiszpanii jednak trochę zmienił swoje oblicze, zyskując na całym okrążeniu gładszy, równiejszy i szybszy asfalt. Aczkolwiek zawodnicy już zetknęli się z nim na zimowych testach. Mistrz świata Lewis Hamilton kręcił nosem twierdząc, że tor został pozbawiony charakteru.
Nowa nawierzchnia pociągnęła za sobą modyfikację opon typu slick. Nadchodzącego weekendu będą mieć cieńszy bieżnik. Pirelli w ten sposób chce zapobiec nadmiernemu przegrzewaniu się ogumienia i pęcherzykowaniu. Podobny zabieg zostanie zastosowany na GP Francji i GP Wielkiej Brytanii. Również z powodu wymiany asfaltu na torze.
GP Hiszpanii to wyścig, na który zespoły zawsze wprowadzają duże pakiety poprawek do swoich bolidów. Spory zestaw nowych części szykuje prawdopodobnie większość stajni. Piąta runda sezonu zatem budzi ciekawość. Max Verstappen stwierdził, że może być decydującym momentem dla losów tegorocznej rywalizacji. Red Bull niewątpliwie chciałby dzięki swoim ulepszeniom zrównać się szybkością z Mercedesem, albo nawet z Ferrari.
Polscy fani mają jeszcze jeden wielki powód, aby wyczekiwać eliminacji pod Barceloną. Poprawki Williamsa pomoże sprawdzić i wdrożyć Robert Kubica. Polak weźmie udział w pierwszym piątkowym treningu, zaliczając pierwszy występ w Grand Prix od 2010 roku. Wróci na torze, na którym w 2005 roku pierwszy raz poprowadził bolid F1.
Nasz rodak zapewne będzie miał tyle do zrobienia, że nie będą mu w głowie próby zaimponowania świetnym czasem okrążenia. Z drugiej strony, szybkie kółko może przyjść samo, w trakcie prac nad autem.
Sam Robert okreÅ›liÅ‚ stojÄ…ce przed nim zadanie jako „super trudne", które stawia go „w bardzo niekomfortowej sytuacji". Dlaczego? „Ze wzglÄ™du na nie siedzenie w bolidzie praktycznie dwa miesiÄ…ce, gdzie ten bolid siÄ™ trochÄ™ zmieniÅ‚". - tÅ‚umaczyÅ‚. „(...) Nie pÅ‚acÄ… mi za to, żeby jechać 0,3 – 0,5 s szybciej, tylko żeby wykorzystywać mojÄ… wiedzÄ™ i moje doÅ›wiadczenie oraz moje odczucia w bolidzie - co bÄ™dzie bardzo ważne". - dodaÅ‚.
Kubica będzie kontynuował pomaganie Williamsowi w udoskonaleniu modelu FW41 w następnym tygodniu, drugiego dnia testów po wyścigu.
Wciąż zamykajÄ…cy klasyfikacjÄ™ generalnÄ… konstruktorów team z Grove wiąże duże nadzieje z powrotem do kokpitu swojego kierowcy rezerwowego i rozwojowego. „To profesjonalny kierowca, Å›wietny kierowca. Od razu bÄ™dzie na poziomie". - mówiÅ‚ główny inżynier ekipy Rob Smedley. „On żyje i oddycha tym sportem, a zwÅ‚aszcza tym zespoÅ‚em. WiÄ™c wie dokÅ‚adnie, co siÄ™ dzieje. Mamy dla niego ogromnie pracowity program na piÄ…tek w Hiszpanii. Program ten bÄ™dzie kontynuowany w nastÄ™pnym tygodniu, gdy wróci do bolidu na testach".
„Mamy naprawdÄ™... To wszystko jest częściÄ… naszej strategii odbudowania siÄ™. To, co zrobimy w Hiszpanii podczas weekendu wyÅ›cigowego i w kolejnym tygodniu jest naprawdÄ™, naprawdÄ™ ważne, a Robert odegra w tym dużą rolÄ™".
Na treningu Kubica poprowadzi bolid Siergieja Sirotkina. Rosjanin ma nie tylko ominąć połowę piątkowych zajęć, ale też zostać przesunięty do tyłu na starcie wyścigu o 3 pozycje. To kara za wjechanie w Sergio Pereza na pierwszym okrążeniu GP Azerbejdżanu. Williams próbował doprowadzić do cofnięcia jej, lecz bezskutecznie.
Przed europejską częścią sezonu doszło do zmiany na fotelu lidera w obu klasyfikacjach - konstruktorów i kierowców. W pierwszej Ferrari znów wyprzedziło Mercedesa, ale w drugiej Sebastian Vettel oddał prowadzenie Hamiltonowi. Obrońca tytułu przejął je odnosząc pierwsze zwycięstwo w sezonie, jednak wygrana w wielkim chaosie na ulicach Baku to w dużej mierze dzieło przypadku. Brytyjczyk zdaje się być wciąż pogubiony - i narażony na kontrę Vettela, tracącego do niego tylko cztery punkty. Tym bardziej, że Mercedes ma wolniejszy bolid od Ferrari. Chyba, że w Hiszpanii mistrzowie świata odzyskają prym.
Sonda: Kto wygra GP Hiszpanii 2018?
Na koniec ważna uwaga odnośnie transmisji telewizyjnej. Sobotnie kwalifikacje pokaże na żywo nie kanał Eleven Sports 1, a Eleven Sports 2.
1. Przed nami 48. edycja wyścigu Formuły 1 o GP Hiszpanii i 28. na torze Barcelona-Catalunya. Obiekt w Montmelo jest gospodarzem zawodów nieprzerwanie od 1991 roku. 2. Spośród kierowców najwięcej zwycięstw w GP Hiszpanii odniósł Michael Schumacher. Legendarny Niemiec wygrał ten wyścig 6-krotnie. Był najlepszy w latach 1995-1996 i 2001-2004. 3. Spośród zespołów największą liczbą triumfów może się pochwalić Ferrari, które wygrało 12 razy. Na torze Barcelona-Catalunya włoska stajnia zwyciężyła 8-krotnie.
4. Z obecnie jeżdżących kierowców wygraną w GP Hiszpanii ma na koncie pięciu - Hamilton, Vettel, Kimi Raikkonen, Verstappen oraz Fernando Alonso.
Hamilton, Raikkonen i Alonso zwyciężyli po dwa razy.
5. Na torze Barcelona-Catalunya bardzo ważne są kwalifikacje. Na 27 dotąd rozegranych wyścigów na tej pętli tylko 3 razy wygrał kierowca startujący spoza pierwszego rzędu.
6. Najwięcej pierwszych pól startowych w GP Hiszpanii zdobył... oczywiście Michael Schumacher. Uzbierał ich 7.
Z aktualnie startujących kierowców najwięcej razy na pole position ustawił się Hamilton - 3-krotnie.
7. Vettel jeszcze nigdy nie startował na torze Barcelona-Catalunya z pierwszego pola. Być może wreszcie uda mu się zdobyć je teraz. Jest niepokonany od trzech czasówek.
8. Nico Rosberg jako jedyny kierowca w historii rozpoczął GP Hiszpanii z pole position, a ukończył je poza czołową piątką. Stało się to w 2013 roku.
9. Najlepszym wynikiem Kubicy w GP Hiszpanii jest 4. miejsce. Wywalczył je dwukrotnie, w latach 2007-2008.
W 2008 roku Polak ponadto zdobył podium podczas innego hiszpańskiego wyścigu - GP Europy rozegranego na ulicach Walencji. 10. GP Hiszpanii to szczególny wyścig dla Williamsa. Właśnie od tych zawodów w 1977 roku zaczęła się historia startów słynnego zespołu w F1.
Barcelona-Catalunya - wirtualne okrążenie z Fernando Alonso
Dane o GP Hiszpanii i torze Barcelona-Catalunya:
Długość okrążenia: 4,655 kilometra
Rekord okrążenia: 1:17,182 (Sebastian Vettel, Ferrari, testy przed sezonem 2018)
Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 126 metrów
Liczba zakrętów: 16
Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 66
Całkowity dystans wyścigu: 307,104 kilometra
Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
Sędziowie FIA:
Tim Mayer - Amerykanin, zastępca delegata FIA na USA. Jest synem Teddy'ego Mayera, byłego szefa zespołu McLaren.
Andrew Mallalieu - Prezes związku motorowego na Barbadosie, członek Komisji Rajdowej FIA, sędzia na wyścigach F1 i F3 oraz rajdach WRC.
Derek Warwick - Brytyjczyk, kierowca Formuły 1 w latach 1981-90, 1993, były mistrz świata w wyścigach długodystansowych i zwycięzca 24-godzinnych zawodów Le Mans.
Strefy DRS: Na prostej startowej (początek 157 metrów po ostatnim zakręcie) oraz na prostej między zakrętami nr 9 i 10 (początek po 40 metrach).
Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami. Dla pierwszej strefy znajduje się przed ostatnim zakrętem, dla drugiej przed zakrętem nr 9.
1. trening - piątek 11:00 (na żywo w Eleven Sports 1, powtórka o 17:00 i w sobotę o 08:00 oraz w piątek w Eleven Sports 2 o 21:00)
2. trening - piątek 15:00 (na żywo w Eleven Sports 1, powtórka o północy i w sobotę o 09:35)
3. trening - sobota 12:00 (na żywo w Eleven Sports 1)
Kwalifikacje - sobota 15:00 (na żywo w Eleven Sports 2, powtórka o 23:00 i w Eleven Sports 1 o północy oraz w niedzielę o 12:15)
Wyścig - niedziela 15:10 (na żywo w Eleven Sports 1, powtórka o północy w niedzielę i w poniedziałek, a także skrót w Eleven Sports 2 w niedzielę o 23:00)